Svar på tal,

När jag läste Wolfhound (Elin)s artikel om hur hon tänker rösta i valet så reagerade jag på texten och tänker därför skirva ett typ av "Svar på tal"

Först och främst tycker jag att det är synd att man kan störa sig så pass mycket som på några löjliga motargument som Elin säger att hon gör.
Fine, jag som är mer lagd åt det liberala hållet kan ju tycka samma sak om rödgrönas motargumet, men mig stör det inte på samma sätt eftersom jag vet vart jag står.

Sedan tänker jag inte nämna här i min blogg hur hög position mina föräldrar har, eller vilken branch de jobbar inom. För jag påverkas inte av vad mina föräldrar röstar på över huvud taget.

"Det finns föräldrar som går och lägger sig hungriga natt efter natt för att mätta sina barn, som inget hellre vill än att kunna jobba och försörja sin familj. Jobben räcker inte, utbildningsmöjligheterna finns inte, bostäderna är inte tillräckligt många och dagisplatserna är för få för att många föräldrar ska kunna ta jobb."

Bostäder, barn och mat grundas i all form av ekonomi. En god ekonomi grundas i de flesta fall på att man har en bra utbildning.
  Elin, allt ovanstående beror ju faktiskt på (med undantag för endel sjukskrivna) att föräldrarna i fråga inte har tillräckligt hög utbildning för att kunna ta sig ut eller ta sig tillbaka in i arbetslivet. Och vet ni vad, utbildningsmässigt så får du inte bara en chans i Sverige, du får inte två chanser, du får i stort sätt hur många chanser du vill.

Utbildningsmöjligheter blomstrar det om i Sverige oavsett hur mycket/lite kunskap man har sedan tidigare. Det finns invandrare som har flyttat hit, utbildat sig och idag har ett otroligt framgångsrikt jobb. Allt detta trotts att de kommit till ett helt nytt land, med ett helt nytt språk. Så de personer som är födda i Sverige borde ju tekniskt sett ha betydligt mycket bättre odds för att lyckas rent karriärmässigt.
Dessa typer av invandrare borde inte bara ses som en otrolig inspiration, utan även fungera som förebilder.

Både jag och Elin känner personer som inte gått eller har hoppat av gymnasiet, så vi båda vet hur omotiverade personer kan vara.
  Så om man kan öka möjligheterna för att ungdomarna ska få en bra utbildning redan från början, samtidigt öka motivationen hos de ungdomar som behöver det så kan man förebygga arbetslösheten bland unga. För det är där jag tror att problemet har sin början. Att man i så tidigt stadie som möjligt kan göra ungdomar och elever påminda om hur viktigt det är med en utbildning oavsett vilket typ av yrke man satsar på i framtiden.

Mer konkreta åtgärder för att förebygga arbetslöshet i tidig ålder kan exempelvis vara:

Att ge betyg från årskurs sex, och skriftliga omdömen från årskurs ett.
   Det ger eleven, lärarna och föräldrarna en starkare möjlighet att se eventuella svårigheter hos en elev i tidig ålder, vilket leder till att man lättare kan lösa de svårigheterna så fort som möjligt.

Att göra om gymnasieprogrammen.
   Göra om programmen så att man kan få elever mer motiverade till skolan genom att göra om skolsystemet så att det blir mer anpassat till såväl ambitiösa som skoltrötta elever.

Att göra om gymnasieprogrammens kursutbud.
   Jag tycker verkligen att det kändes totalt irrelevant att jag som pluggar media och vill jobba inom media behöver läsa kurser som Naturkunskap A och Religionskunskap A. Några som läser detta kanske tänker ”Men Hannes, det tillhör ju allmänbildningen”. Och ja, jag tycker också att man ska ha ”allmänbildning”. Men den kunskapen ska du ha fått redan när du gått ut årskurs nio.

Med dessa åtgärder kommer man inte bara förhinda arbetslöshet, utan även att bostadsmöjligheterna ökar hos individerna samt att varenda unge har rätt till både dagisplats och mat på bordet!
  När jag röstar, röstar jag för ungdomarna, min egen skull och den kommande generationens livschanser. För man ska ge individer så bra framtidsdrömmar som möjligt!



En alternativ valaffich jag och Erica gjorde i Grafisk kommunikation. Sjukt dålig upplösning när man omvandlar till jpgformat dock!


Kommentarer
Postat av: -

Sorry, håller inte med dig. Men det var intressant att läsa!

2010-09-16 @ 13:25:47
Postat av: Joanna

så sämst skrivet, seriöst.

Du vet inte vad du snackar om!

2010-09-16 @ 16:01:37
URL: http://ahylian.wordpress.com
Postat av: alexandra

Kan tyvärr inte heller hålla med, men som sagt, intressant att läsa.

Vi kan ta ett exempel; min mamma är utbildad & har jobbat i hela sitt liv. Hon har alltid skött allt men har varit lågavlönad. Det sista jobbet hon hade trivdes hon inte på alls pga chefen, som även var hennes enda arbetskamrat, var en idiot. Hon slutade där ofrivilligt. Efter det blev allt kaos, för mig och min mamma. Vi fick göra det vi aldrig kunde tänka oss att göra, söka socialhjälp. Vi fick ingen hjälp alls, utan fick överklaga två till tre gånger, sista gången gick det igenom och då fick hon pengar så att hon kunde betala hyran. Hon har nyss fått ett deltidsjobb, och även fast pengarna inte kommer räcka mer än till hyran så vägrar hon söka hjälp. För att söka socialbidrag är enligt oss det mest kränkande, och förnedrande man kan göra, MEN det är ibland vad man MÅSTE göra för att överleva. "Tack" vare alliansen så fick vi kämpa röven av oss, vi satt och grät tillsammans, vi deppade tillsammans, för att få en gnutta hjälp till att bara göra en sån enkel sak som att betala hyran. Det spelar alltså ingen roll vad man har för utbildning, VEM SOM HELST kan hamna i denna situation. Även jag, som inte ens är 20, fick söka hjälp & överklaga, fastän jag har en välutbildad pappa med ett fett konto så att säga, men även här spelar inte det någon roll för i min situation ville inte min pappa hjälpa mig. Det spelar ingen roll var man kommer ifrån, vem man är, eller vad man har för utbildning. Att få hjälp är något ALLA har rätt till, och det får man inte (iallafall inte lika "lätt") med tex. moderaterna. Anledningen till det är för att dom flesta moderater kommer från en "bra" familj utan problem att betala hyran till exempel. Vi "röda", vi vet vad skiten handlar om. Vi vet hur det är att sitta i skiten. Vi vet att rätten till att få hjälp är så enormt viktigt, även om kanske jag & min mamma inte hamnar där igen, så finns det alltid någon annan som behöver den hjälp vi TILLSLUT fick.

2010-09-16 @ 17:09:59
URL: http://wildenwasted.com
Postat av: johan

sv: tackar :D

2010-09-16 @ 22:55:47
URL: http://xbananahamok.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad får ni lära er på din skola egentligen? Du läser grafisk kommunikation men vet inte att just grafiker inte konverteras till JPEG över huvud taget? Man konverterar grafik till PNG, eller om man behöver stöd från gamla datorer, GIF. Självklart blir kvaliteten dålig med JPEG.

2010-09-21 @ 16:14:47

Skriv nått gulligt!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0