idiot





Skrattretande. Hur kan en lärare orka bry sig så mycket om att jag gick mitt i en lektion? Han har kontrollbehov över alla elever i Historiaklassen, och ja, jag har redan pratat med hans chef och min klassföreståndare om hans monotona utlärning och hans överdrivna auktoritära beteende. Eftersom jag hade litteraturhistoria i höstas i Svenska B och fick MVG på alla delar där, är det väl lite konstigt att han ger mig IG på ett prov som var utformat på ett alldeles för avancerat sätt.

Jag har respekt för alla lärare till de har bevisat motsatsen, denna gång har han lyckats. Jag frågade honom ungefär en vecka innan provet hur många frågor, av de 60 instuderingsfrågor vi hade, som skulle vara med på provet. Han sa att det var tolv, vilket är helt okej och ganska lagom tyckte jag. Sen visade det sig att det var 12 frågor, med ABCD-delar till varje fråga och ibland innehöll det två helt orelevanta frågor (i förhållande till varandra) under samma punkt.

Lärare som beter sig som han gör, alltså missbrukar sin makt på fel sätt, borde granskas allt oftare. Jag har turen att gå på en friskola där jag vet att många lärare har ett fritt tänkande och ett väldigt vänskapligt men samtidigt ett pedagogiskt tänkande, vilket det endast finns ett fåtal av på Kommunala skolor. Denhär läraren passar mycket bättre in på en kommunal skola, under 1800-talet med sitt konservativa och ostimulerande utlärningsstil.

Detta må vara typiskt att komma från en elev som är slacker, oengegerad i skolan och väldigt odiciplinerad. men faktum är att jag har 9 MVG av de 12 kurser jag avslutat och tycker verkligen inte att han ska se på mig som en orespektlös elev. Eftersom det är min skolgång och min framtid som står på spel.

Kommentarer
Postat av: Max

Jag har samma problem. Precis samma problem dock är min lärare en av de yrkesinriktade. Lärare med kontrollbehov är det värsta som jag vet. Men mina tar dock steget längre och har kontroll över en hemma, när man är sjuk. låter roligt va?

2010-03-10 @ 14:37:53
URL: http://wordsblog.webblogg.se/
Postat av: simone

men hahaha shiit vilken skola går du på? :D

2010-03-10 @ 14:56:26
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Petra

Att du har MVG i andra ämnen innebär inte automatiskt att du är duktig i det här ämnet, ska bli behandlad på ett annat sätt än andra och att du kan bete dig hur som helst. Självklart måste du uppfylla de mål som kursen har, och för det måste du faktiskt plugga, vare sig det är tråkigt eller ej.



På vilket sätt har M utnyttjat sin makt? Bett er vara tysta när han pratar? Bett er att lämna in era uppgifter i tid? Det är två saker som är självklara för mig, och ett koncept som, vad jag vet, används på alla skolor.



Hade man läst på inför det här provet genom de frågor han hade gett oss, så klarade man provet. I alla fall jag. Klart som fan att plugga inte alltid är roligt och enkelt. Även om det är din skolgång och din framtid, är han där för att HJÄLPA dig att nå dit.



Jag hoppas du inte tar illa upp av det jag skriver.

2010-03-10 @ 15:53:37
URL: http://ptra.blogg.se/
Postat av: malin

hahaha "det här är tråkigt" var det roligaste scenariot jag läst på länge... you go girl!

2010-03-11 @ 22:32:03
URL: http://chimaka.blogg.se/

Skriv nått gulligt!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0