Elitklasser



För bara några dagar sedan
föreslogs det av Regeringen att det ska införas så kallade Elitklasser i grundskolan.
Orsaken till detta är att elever som är lite "duktigare" inom de teoretiska ämnena inte ska behöva sitta och rulla tummarna, utan stimuleras med mer inlärning inom de specifika ämnena.

Jag tycker att detta är ett utmärkt förslag efterssom att jag som har väldigt lätt för mig i skolan, redan i lågstadiet tyckte att läxorna var för lätta, att lektionerna inte var tillräckligt stimulerande osv.
Det finns ingen anledning till att låta ostimulerade elever sitta och rulla tummarna under de lektioner som enligt dem kan kännas onödiga och överflödiga.

Det finns ju redan idag skolor som har Matteklasser, Engelskaklasser och Musikklasser, så varför skulle dessa profilierade klasser inte kunna finnas för de elever som har lätt för/är intresserade av NO-, respektive SOämnen.

Däremot så kommer eleverna att på egen hand få besluta om de väljer att ansöka till Elitklasserna, då elevens drivkraft är av stor vikt. Om man vill gå i en sådan klass så kommer man att få göra ett antagningsprov som framställs lokalt på skolorna. Vilket jag tycker är bra då man kan få ut en rimlig andel från varje skola istället för ett nationellt antagningsprov som bara kommer leda till att de ledande skolorna i Sverige kan få ha Elitklasser.

De elever som väljer att inte läsa i elitklasser kommer definitivt inte att drabbas av elever som väljer det. Snarare så bör de elever som tar ansvar och är målmedvetna fungera som förebilder gentemot de elever som inte fungerar på samma sätt.

Artiklar om Elitklasser:
Expressen
Nyhetskanalen
SvD

Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Max

Det här är verkligen skitbra tycker jag!. vi har redan på det gymnasiet jag går på föreslagit detta inom ämnerna svenska och egnelska. Men tyvärr har det inte hänt något, ännu. Jag tror att man som elev skulle få ut mer motivation att gå på sina lektioner om detta skulle införas, för man får något att göra.

2010-08-18 @ 23:42:21
URL: http://maxlarsson.blogg.se/
Postat av: xMumiin

Låter mycket bra, hellre "särbehandla" de som är duktiga än de som behöver extra hjälp!

2010-08-19 @ 16:30:20
URL: http://xmumiin.blogg.se/
Postat av: Siri Fritzon

Heja Hannes!



Understimulans leder till skolk!

Trista lektioner som inte ger en något tillbaka är bara slöseri med dyrbar tid.

2010-08-31 @ 12:21:48

Skriv nått gulligt!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0